Empower your employees

Hoe belangrijk is het voor jou om, als loondienstmedewerker of als ZZP’er, waardering te krijgen voor het werk dat je levert?

In mijn rol als management consultant stuit ik nog te vaak op een onderbelicht aspect binnen organisaties en de organisatiecultuur: het vieren van successen 🙌 .

Het belang van het erkennen en waarderen van individuen en de teams waartoe zij behoren, lijkt (soms) onderschat te worden. Daarom focus ik bij het begeleiden van teams vaak op herkenning, erkenning en waardering van de kennis, kunde en vaardigheden die de verschillende teamleden hebben.
Ik spreek die erkenning dan ook vaak hardop uit naar de verschillende teams, omdat ik er sterk van overtuigd ben dat mensen (en dus teams) daarvan groeien en het bijdraagt aan een betere werksfeer. Die betere werksfeer draagt op zijn beurt weer bij aan een betere klantbeleving (Employee Experience = Customer Experience).

Herkenning van de persoon
Het begint met het erkennen van individuele bijdragen en successen. Als mensen zich gezien en gehoord voelen, worden ze gemotiveerder en meer betrokken bij hun werk. Dit heeft vaak directe invloed op de manier waarop ze met klanten omgaan. Een medewerker die zich gewaardeerd voelt, zal eerder bereid zijn die extra stap te zetten om aan de behoeften van de klant te voldoen.

Erkenning van kennis, kunde en vaardigheden
Iedere medewerker brengt (in veel gevallen) unieke kennis, vaardigheden en expertise met zich mee. Het erkennen van deze competenties bevordert de persoonlijke groei van medewerkers. Een organisatie die waarde hecht aan de vaardigheden van haar medewerkers en deze waardering ook laat blijken, zal (hoogstwaarschijnlijk) beter in staat zijn om klantverwachtingen te overtreffen.

Waardering voor een goede werkethiek
Werkethiek (zoals afspraak = afspraak) is de drijvende kracht achter klantgerichte acties. Medewerkers die gedreven en toegewijd zijn, dragen direct bij aan een uitzonderlijke klantervaring. Door waardering uit te spreken voor de inzet en werkethiek van medewerkers, motiveer je hen om consistent de klant centraal te stellen in alles wat ze doen.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw ervaring. Werk je, of heb je gewerkt in een organisatie die deze aspecten serieus neemt, of ervaarde je juist het tegenovergestelde?

Door: Eelco Krikke

#SuccessenVieren#Erkenning#Waardering#Klantbeleving#EmployeeExperience#CustomerExperience#ManagementConsulting

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google Privacy Policy en Servicevoorwaarden toepassen.

De verificatie periode van reCAPTCHA is verlopen. Laad de pagina opnieuw.